Cum puteţi să explicaţi versetul din Coloseni 2:16 „Nimeni, deci, să nu vă judece cu privire la mâncare sau băutură sau cu privire la o zi de sărbătoare, cu privire la o lună nouă sau cu privire la o zi de Sabat, care sunt umbra lucrurilor viitoare, dar trupul este al lui Hristos.” Reiese clar din verset că ţinerea Sabatului este opţională. Ce putem înţelege din acest verset?
Chiar dacă, la prima vedere versetul ar părea să spună că Sabatul (şi altele) nu mai sunt chestiuni de băgat în seamă, trebuie să privim mai atent în verset.
Primul lucru, pe care vreau să-l subliniez, este acela că versetul defineşte categoriia lucrurilor ce nu mai trebuiesc să fie motiv de discuţie: „care sunt umbra lucrurilor viitoare” sau, mai corect spus – care erau o umbră a lucrurilor ce aveau să vină.
Ce este o umbră? Este o proiectare puţin mai întunecată a unui obiect sau fiinţe pe o anumită suprafaţă, în prezenţa obligatorie a luminii.
Era cumva Sabatul doar o umbră, sau era chiar „chipul” care lasă o umbră? Sabatul a fost creat odată cu omul. De la creaţiune Dumnezeu a „inventat” instituţia căsătoriei şi instituţia Sabatului. Umbrele au început să apară după căderea în păcat.
Ca să fie mai uşor de înţeles, deşi versetele în original nu sunt în limba română, voi face o mică analiză comparativă pe textul enunţat şi altele câteva din Leviticul cap. 23.
Voi pune, prin comparaţie versetele acestea de mai multe ori subliniind câte un aspect important.
1. Primul element:
Coloseni 2:16 „Nimeni, deci, să nu vă judece cu privire la mâncare sau băutură sau cu privire la o zi de sărbătoare, cu privire la o lună nouă sau cu privire la o zi de Sabat, care sunt umbra lucrurilor viitoare, dar trupul este al lui Hristos.” (apare cu formă de articol nehotărât – o zi de sărbătoare)
Leviticul 23:3 „Şase zile să lucraţi; dar ziua a şaptea este Sabatul, ziua de odihnă, cu o adunare Sfântă. Să nu faceţi nici o lucrare în timpul ei: este Sabatul Domnului, în toate locuinţele voastre.” (Sabatul zilei a şaptea – sâmbăta. Apare cu formă de articol hotărât – ziua de odihnă)
Leviticul 23:32 „Aceasta să fie pentru voi o zi de Sabat, o zi de odihnă, şi să vă smeriţi sufletele în ziua aceasta; din seara zilei a noua până în seara următoare, să prăznuiţi Sabatul vostru.” (Ziua ispăşirii – apare cu formă de articol nehotărât – o zi de ohihnă)
Leviticul 25:4 „Dar anul al şaptelea să fie un Sabat, o vreme de odihnă pentru pământ, un Sabat ţinut în cinstea Domnului: în anul acela să nu-ţi semeni ogorul, şi să nu-ţi tai via.” (Anul sabatic – apare cu formă de articol nehotărât – o vreme de odihnă)
2. Al doilea element:
Coloseni 2:16 „Nimeni, deci, să nu vă judece cu privire la mâncare sau băutură sau cu privire la o zi de sărbătoare, cu privire la o lună nouă sau cu privire la o zi de Sabat, care sunt umbra lucrurilor viitoare, dar trupul este al lui Hristos.” (apare cu formă de articol nehotărât – o zi de Sabat)
Leviticul 23:3 „Şase zile să lucraţi; dar ziua a şaptea este Sabatul, ziua de odihnă, cu o adunare Sfântă. Să nu faceţi nici o lucrare în timpul ei: este Sabatul Domnului, în toate locuinţele voastre.” (Sabatul zilei a şaptea – sâmbăta. Apare cu formă de articol hotărât – SABATUL)
Leviticul 23:32 „Aceasta să fie pentru voi o zi de Sabat, o zi de odihnă, şi să vă smeriţi sufletele în ziua aceasta; din seara zilei a noua până în seara următoare, să prăznuiţi Sabatul vostru.” (Ziua ispăşirii – apare cu formă de articol nehotărât – o zi de Sabat)
Leviticul 25:4 „Dar anul al şaptelea să fie un Sabat, o vreme de odihnă pentru pământ, un Sabat ţinut în cinstea Domnului: în anul acela să nu-ţi semeni ogorul, şi să nu-ţi tai via.” (Anul sabatic – apare cu formă de articol nehotărât – un Sabat, sau mai bine zis un fel de odihnă ca de Sabat)
Al treilea element:
Coloseni 2:16 „Nimeni, deci, să nu vă judece cu privire la mâncare sau băutură sau cu privire la o zi de sărbătoare, cu privire la o lună nouă sau cu privire la o zi de Sabat, care sunt umbra lucrurilor viitoare, dar trupul este al lui Hristos.” (nu scrie că ar fi vorba de Sabatul Domnului)
Leviticul 23:3 „Şase zile să lucraţi; dar ziua a şaptea este Sabatul, ziua de odihnă, cu o adunare Sfântă. Să nu faceţi nici o lucrare în timpul ei: este Sabatul Domnului, în toate locuinţele voastre.” (Sabatul zilei a şaptea – sâmbăta. Apare cu formă de articol hotărât şi cu titlu de proprietate – Sabatul Domnului)
Leviticul 23:32 „Aceasta să fie pentru voi o zi de Sabat, o zi de odihnă, şi să vă smeriţi sufletele în ziua aceasta; din seara zilei a noua până în seara următoare, să prăznuiţi Sabatul vostru.” (Ziua ispăşirii – apare cu titlu de proprietate umană)
Leviticul 25:4 „Dar anul al şaptelea să fie un Sabat, o vreme de odihnă pentru pământ, un Sabat ţinut în cinstea Domnului: în anul acela să nu-ţi semeni ogorul, şi să nu-ţi tai via.” (Anul sabatic – apare cu formă de articol nehotărât şi este o figură de stil. Nu pământul ţine Sabatul în cinstea Domnului ci lurătorii pământului sunt cei care nu-l lucrează)
Ultimul element:
Coloseni 2:16 „Nimeni, deci, să nu vă judece cu privire la mâncare sau băutură sau cu privire la o zi de sărbătoare, cu privire la o lună nouă sau cu privire la o zi de Sabat, care sunt umbra lucrurilor viitoare, dar trupul este al lui Hristos.”
Care era singurul Sabat peste care Isus Hristos spune că este Domn? Doar Sabatul zilei a Şaptea – vezi Matei 12:1-8, Marcu 2:23-28 şi Luca 6:1 -5. În toate acestea este vorba de Sabatul Domnului – şi nu de alte Sabate (apare forma de singular articulată cu articol hotărât)